7 aanknopingspunten om de juiste webdesigner te kiezen

0
34
webdesigner

Foto : Stockunlimited

Je website is het centrum waar je je onderneming in de kijker zet, producten aanbiedt, prospecten wil aanspreken en klanten wil overtuigen. Anders gezegd: je laat een indruk na op elke bezoekers. En die moet er volledig op zitten.

Bij een website die het perfecte verlengstuk van je business is, komt wel wat kijken. Een duidelijke en gemakkelijk te onthouden domeinnaam is een goed begin. Maar ook het design van je website, de structuur ervan en content die je erop plaatst, geven mee de doorslag.

Weet je niet waar te beginnen, dan kan je de hulp van een webdesigner inschakelen. Zo gezegd, zo gedaan. Of niet? Er zijn heel wat webdesigners en agency’s die allemaal beloven de juiste partner voor jou te zijn. De perfecte professional uit die lijst kiezen, kan voelen als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Wij geven je enkele belangrijke aanknopingspunten mee om de juiste keuze te maken.

Maak een overzicht van je noden

Nog voor je aan de eigenlijke zoektocht start naar de geschikte webdesigner, is het een goed idee om een overzicht te maken van je verwachtingen. Hoeveel webpagina’s denk je te willen? Heb je een webshop nodig? Wil je, naast een website, ook een nieuw logo of illustraties?

Een duidelijk overzicht van je noden helpt je vlotter van start te gaan met de effectieve speurtocht naar een goede partner.

Een eerste shortlist

Dat lijstje van behoeften is dus een handige leidraad. Wanneer je je zinnen hebt gezet op een webshop, dan kan je je eerste stappen in de zoektocht daarop baseren. Webdesigners hebben zo hun specialisaties. Een zoekopdracht in Google naar ‘webshop laten bouwen’ zal je meteen naar professionals sturen die ervaring hebben met het opzetten van webwinkels.

Misschien vind je het ook belangrijk om zo lokaal mogelijk samen te werken. Dan kan je googelen op ‘webshop laten maken Antwerpen’ of ‘webdesigners Hasselt’.

Die zoekopdrachten leveren natuurlijk nog steeds een hele resem webdesigners op. Beperk je tot de eerste 20 resultaten van elke zoekopdracht om een eerste lijst te maken. Voor elke verwachting die je hebt rond je website kan je verder schrappen, om tot een shortlist van webdesigners te komen.

Welke indruk maakt een webdesigner?

Webdesigners specialiseren zich in… websites bouwen. Hun eigen website is meteen een uithangbord van hun werk. Door de website, het portfolio dat je daarop vindt en reviews kan je best een goede indruk vormen van een webexpert.

Boezemt een website je vertrouwen in? Vind je het design zelf mooi? Is hij toegankelijk? En wat met de websites van klanten waarmee ze samengewerkt hebben? Zo’n vragen helpen je realistische verwachtingen te creëren van webdesigners waarmee je overweegt samen te werken.

Wat biedt een webdesigner aan?

Na je eerste selectie weet je intussen of een bepaalde webdesigner een webshop kan bouwen of je kan helpen bij een nieuw logo. Maar een website bestaat uit meer onderdelen dan dat.

Check grondig over welke vaardigheden een webdesigner beschikt. Wil je graag iemand die je website optimaliseert voor Google? Nieuwe blogs voor je schrijft of je helpt met sociale media? Wil je een applicatie lanceren op korte termijn? Elk van die behoeften vragen andere skills. Een webdesigner die ook ervaren copywriter is, is een must wanneer je sterke content verwacht. Voor een applicatie moet je uitkijken of een webbureau ook programmeurs in het team heeft.

Wil je een website die echt alles heeft, dan is een full service agency de beste keuze.

Wat kost het allemaal?

De kostprijs van een website is afhankelijk van wat je verwacht. Maar elke webdesigner heeft eigen manier om tot een kostprijs te komen. De ene professional rekent jaarlijks aan, een andere doet dat maandelijks. Sommige designers rekenen een eenmalige kost voor het design zelf aan, maar vragen een maandelijkse bijdrage voor het onderhoud van je website.

Zo bestaan er nog tal van varianten op die prijsbepaling. Net daarom is het belangrijk om goed na te gaan hoe een bepaalde webdesigner tot een prijs komt. Alleen op die manier kan je offertes echt vergelijken met elkaar.

Het kan trouwens gebeuren dat je een mooie aanbieding krijgt van een webdesigner, die dan alleen geldig is het voor het eerste jaar van je website. Later blijken de onderhoudskosten dan bijzonder hoog te liggen. Verrassingen waar je liever niet voor komt te staan. Die vermijd je door grondig na te kijken wat er precies voor je wordt gedaan en wat daarvoor wordt aangerekend.

Het onderhoud van je website

Een website moet online en up-to-date blijven. Het is geen zaak van alleen een website te bouwen, maar ook voor het onderhoud ervan te zorgen. Denk maar aan software-updates, nieuwe blogs, extra productpagina’s en meer.

Dat zijn stuk voor stuk zaken waarvoor je op een webdesigner wil rekenen. Maak duidelijke afspraken met een professional over het onderhoud van je website. Hoe fantastisch je website er ook uitziet, helemaal af is hij nooit. Mee evolueren helpt je bij de beste van je niche te houden.

Intuïtie

Een betaalbare webdesigner, die zelf een mooie website heeft en tal van adelbrieven kan voorleggen. De keuze lijkt snel gemaakt. Samenwerken aan je website is een intensief en persoonlijk proces, wat betekent dat het ook écht moet klikken tussen jou en een webdesigner.

Durf daarom ook te vertrouwen op je intuïtie. Een buikgevoel kan een samenwerking bezegelen, of net aangeven dat je nog even bedenktijd wil.

Ben je op zoek naar de juiste webdesigner voor jouw project? Via webdesigner.be kom in je contact met echte vakmannen.

Ook op zoek naar een goede, duidelijke en to the point domeinnaam zoals vb. webdesigner.be? Bekijk dan ons ruime aanbod premium domeinnamen op BELGISCHEDOMEINNAMEN.BE

LAAT EEN REACTIE ACHTER