Van naamsbekendheid naar domeinnaamsbekendheid

0
24
investeren in domeinnaam

Foto : Stockunlimited

Het coronavisus heeft enkele uitdagingen blootgelegd voor ondernemers. Fysieke winkels die in allerijl een webshop openden, vertragingen in verzendingen door het toegenomen aantal bestellingen bij webshops, de online verkoop die piekt.

Net op zulke momenten zullen klanten eerder naar bekende webshops surfen. Gevestigde waarden zoals BOL.COM, Coolblue, … Kortom, naar webshops met naamsbekendheid. Of kunnen we zeggen domeinnaamsbekendheid?

Onbekende en zeker nieuwe webshops hebben geen schijn van kans om zich online goed te positioneren binnen Google. Wetende dat het maanden duurt vooraleer een website/webshop compleet geïndexeerd is binnen Google. Laat staan om op de eerste pagina van zoekresultaten te verschijnen.

Alsnog snel een webshopje openen zal voor vindbaarheid binnen Google weinig helpen dus.

Start ik snel een marketingcampagne?

BOL.COM heeft er jaren over gedaan om zijn (domein)naamsbekendheid te krijgen. In combinatie met een dure langdurige promotiecampagne. Dat levert nu zeker zijn vruchten op. Maar wie heeft dergelijk marketingbudget? Ook het feit dat het woord BOL eigenlijk nergens mee gerelateerd kon worden. Pas na vele marketingcampagnes werd het mensen duidelijk dat dit een allround shop is.

Is een marketplace de oplossing voor mij?

Vele webshops zijn aangesloten bij zogenaamde marketplaces. Eén website waar verschillende artikels van verschillende verkopers vindbaar zijn. Bol.com en Marktplaats zijn daar voorbeelden van. De verkopers sluiten zich aan bij Bol.Com. Ze betalen een bepaalde bijdrage of procent op de verkoop in ruil voor online display van hun artikels.

Allemaal fijn. Je teert op de naamsbekendheid van Bol.com.

Hier stellen zich echter twee problemen ons inziens.

Hoe meer verkopers er zich aansluiten hoe groter de interne competitie.
Daarnaast verlies je meer en meer jouw eigenheid. Hoeveel mensen zouden enkele uren later het correcte antwoord geven op de vraag “bij wie heb je zonet iets gekocht online”. Laat ons met vrij grote zekerheid stellen dat de meeste zullen antwoorden “bij BOL.COM”. En er weinigen jouw bedrijfsnaam gelezen hebben. Laat staan herinneren.
Een klantenloyaliteit bouw je hier dus niet mee op. En (domein)naamsbekendheid ook niet.

Welke opties zijn er om nog naast marketplaces?

– Opbieden tegen concurrentie binnen Google Adwords?
Dit kan heel duur uitvallen. Vraag is hier of dat überhaupt rendabel is?

En nu? Wat kan ik doen om online meer te verkopen?

Eénmalig investeren in een goede domeinnaam is een verstandige optie.

Een goede domeinnaam is :

  • Kort
  • Duidelijk (activiteit of product)
  • Goed te onthouden (kortere radiospot nodig voor zelfde naamsbekendheid)
  • To the point : goed leesbaar op flyer, bedrijfswagen, …

Hoe sneller de domeinnaam te onthouden is hoe sneller je (domein)naamsbekendheid opbouwt.

Lees vooral eens onze artikels over een goede domeinnaam en de voordelen.

Wij hebben een heel ruim aanbod domeinnamen rond varia producten of activiteiten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER