Bij de buren afleveren. Een opportuniteit voor uw bedrijf?

0
72
Packet bij de buren leveren

Foto : Stockunlimited

 

Het zal maar jouw buur wezen. Continu zie je bestelbusjes en koerierdiensten stoppen bij de buurvrouw. Euromillions gewonnen?
Misschien is ze wel veel vooruitziender dan jij denkt!

TRENDS KOERIERDIENSTEN EN THUIS LEVEREN

Verzenden en afleveren is een zeer dynamische wereldje geworden. De klant is veeleisender. Ook logisch. De tijd van moeder aan de haard is al heel lang voorbij. Vele gezinnen gaan met twee werken. Dus om nu nog iemand thuis te vinden …

Stel je even in de plaats van de koerier.

Voornaamste problemen als koerierdienst bij levering aan huis :

– moeilijk te vinden woning
– koper altijd overdag gaan werken en niemand aanwezig overdag
– zeer tijdrovend door verdeling per pakketje en per huis afzonderlijk
– meer dan één keer aanbieden soms nodig (30% van de gevallen)
– discussies als pakketjes bij buur werden afgeleverd

EFFICIENT LEVEREN AAN HUIS

Zowel voor de koerierdienst als de klant kan het dus beter.

En hierop heeft men een relatief nieuw concept bedacht die in Nederland fel zijn opmars aan het vinden is. Het is niet meteen een initiatief van koerierdiensten. Maar van enkele slimme jongens die een gat in  de markt willen opvullen.

Waar je voorheen bij een krantenwinkel of in de Post een pakket kon afhalen, kan je dat binnenkort misschien bij één van jouw buren in de straat. En hoef je de buur enkel lastig te vallen voor een pakketje als hij of zij dat ook echt wil. En zou het dan ook niet leuk zijn als diezelfde buur er nog voor betaald krijgt ook … ?

HOE WERKT DE LEVERING VAN DE TOEKOMST?

Het concept is eenvoudig. Bij de buren leveren. Een sociale bezorgdienst noemt men dat.

Het afleveradres :

Ben je veel thuis en wens je gerust pakketjes van mensen in de buurt bij jou ontvangen?
Heb je er geen probleem mee dat men de pakketjes bij jou thuis komt afhalen?
Kan je op meerdere tijdstippen per dag afhaalmomenten bij jou thuis voorzien?

Dan kan je inschrijven voor het nieuwe initiatief. Na goedkeuring kan je dan fungeren als afleverpunt en afhaalpunt.

De klant :

Doet zijn bestelling en geeft een adres van een deelnemende ” buur” op als afleveradres. Via de postcode kan de klant zien waar in zijn buurt afhaal- en afleverpunten zijn. Welke buren dus aangesloten zijn bij de bezorgdienst.

De klant op zich doet er zeker zijn voordeel mee. En menig mensen die dagelijks thuis zijn kunnen wat bijverdienen ook. Dus hebben we meerdere win-win situaties binnen dit nieuwe concept. Want de koerierdienst hoeft nu met zekerheid geen twee keer langs te komen om een pakketje af te leveren.

En dan vergeten we nog het voordeel bij het sociale aspect.

In Nederland lopen er naar ons weten twee van dergelijke initiatieven.
ViaTim en de starter Homerr

Wat heb ik hier als ondernemer en KMO aan?

Men loopt nog veel verkopen mis door de huidige mogelijkheden van levering aan huis.
Dankzij PostNL kunnen we nu wel al eens een pakketje verwachten op zaterdag. Maar we hebben absoluut nog niet de bezorgdiensten zoals in Nederland.

De klant zijn tijd is kostbaar. Veel potentiële klanten zijn zelden of nooit thuis binnen de uren dat koerierdiensten leveren. Om een klant online dan tot kopen aan te zetten is een moeilijke oefening.

Maar binnenkort kan je de optie aanbieden om het pakket verzekerd bij de buren af te leveren. En de klant kan zelf het adres kiezen en uren selecteren voor afhaling en levering. Dankzij dit nieuwe initiatief. Tijdwinst en kort bij de deur voor de klant. Zijn er dan nog redenen om niet te kopen?

Het kan die laatste drempel zijn die nu weggehaald is om een extra klant binnen te halen.
Dus ja, je kan hier als bedrijf ook een extraatje mee verdienen.

We zullen in België echter nog moeten wachten op het eerste Belgische sociale bezorgnetwerk. Wij vernemen het heel graag als er Belgische initiatieven zijn!

LAAT EEN REACTIE ACHTER