De aangetekende zending per e-mail. Digitalisering.

0
66
aangetekende email

Foto : Stockunlimited.com
Aangetekende zending via e-mail

 

De Tijd dat de post zonder privatisering naar u toe kwam is al enige tijd voorbij. En zo komen er dus ook nieuwe initiatieven en goedkopere alternatieven. Zoals de digitale aangetekende zending.

De aangetekende zending noodzakelijk bij elke KMO

Iets wat een aardige impact op uw budget als KMO kan hebben is het versturen van aangetekende zendingen. Enkele Eurootjes per zending. Kan tellen.

Een aangetekend schrijven kan bijvoorbeeld een achterstallige betaling triggeren. Of een officiële mededeling overmaken zoals een bod, een ontslag, bevestiging of zelfs bestelling en annulatie.

Door de opkomende digitalisering werd ook over het aangetekend schrijven nagedacht. En zo kwam de aangetekende zending via e-mail onlangs op de proppen. Momenteel aangeboden door IPEX. En er zullen eerstdaags nog bedrijven met deze functie komen.

Dit zou Bpost behoorlijk wat klanten kunnen kosten. Want een digitale aangetekende zending kost opmerkelijk minder dan de gewonde aangetekende zending als we de website van IPEX mogen geloven. Men spreekt van 67 cent en lager per zending ! De aangetekende zending geeft Bpost jaarlijks ettelijke miljoenen omzet dus …

Hoe werkt een digitale aangetekende zending?

We gaan hier niet te technisch gaan. Dus even de hoofdpunten :

– De verzender gebruikt extra software (een zogenaamde plug-in) die gekoppeld is aan zijn e-mailprogramma. Nodig om een aangetekende e-mail officieel te kunnen verzenden.
– De ontvanger van de aangetekende ontvangt via normale e-mail en heeft dus geen extra software nodig. Iedereen kan deze aangetekende zending dus gewoon via e-mail ontvangen.
– De ontvanger kan de aangetekende accepteren of weigeren.
– De verzender kan nog een herinnering sturen rond de aangetekende “zending” .

Wil je een voorbeeldje dan kan je dat eenvoudig zien via de website van Ipex.
Ze hebben er een leuke domeinnaam voor gekozen nl. DIGITAALAANGETEKEND.BE
Daar kan je ter test een aangetekende e-mail versturen naar jouw eigen e-mailadres.

Let wel! Momenteel is de dienst enkel beschikbaar voor bedrijven.

Een besparing voor uw KMO?

Voor menig KMO zal dit een behoorlijke besparing worden. Weliswaar zal men moeten kijken waarvoor men de digitale aangetekende gaat inzetten.
Menig klant met achterstallige betaling kan genoeg hebben aan een aangetekende om tot betaling over te gaan. Dus als je de “trigger” kan verzenden voor quasie een tiende van de prijs t.o.v. een standaard aangetekende zending kom je op een mooie besparing uit.

Hoe zit dat juridisch met een aangetekende e-mail?

Daar is toch nog geen 100% sluitende zekerheid als we eens rondom ons kijken.

Zo stellen we ons zelf al de vraag welk e-mailadres dan rechtsgeldig zou zijn waarnaar je verstuurt.

Een bedrijf heeft een fysiek postadres. De locatie van het bedrijf die officieel geregistreerd werd via aktes, gemeente, enz… Over dit adres kan geen discussie zijn juridisch gezien.
Maar welk e-mailadres is juridisch het juiste waarnaar je een aangetekende e-mail kan sturen? Het info e-mailadres? Dat van de boekhouding? Deze van de bedrijfsleider?
Daar kan juridisch op zijn minst wel enige discussie rond ontstaan.

Dat juridisch het nog niet 100% waterdicht is confirmeert ook onderstaande advocatenkantoor. Weliswaar op een ander niveau. In de gevallen wanneer het gebruik van een aangetekende zending wettelijk verplicht is, bepaalt de nieuwe wet dat de verzender beroep moet doen op een gekwalificeerde dienst. Probleem is dat er momenteel nog geen gekwalificeerde zijn …

Dus in sommige gevallen is het zeker aangewezen nog de papieren aangetekende zending te gebruiken.

http://www.firmus.be/nieuw-de-elektronische-aangetekende-zending/

In de loop van dit jaar zouden echter de eerste gecertificeerde bedrijven komen zodat de elektronische aangetekende zending stilaan de papieren versie gaat overnemen. De bomen zijn de digitalisering heel dankbaar …

LAAT EEN REACTIE ACHTER