Een merkgerichte of beschrijvende domeinnaam?

0
18
een goede domeinnaam

Foto : Stockunlimited

Een domeinnaam is een must voor je website of webshop. Het bedenken van een domeinnaam die nog beschikbaar is, is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Er zijn al meer dan 1,6 miljoen .be-domeinnamen geregistreerd. Wereldwijd gaat het zelfs over 366 miljoen domeinnamen die al geclaimd zijn.

Om je te helpen bij het vinden van een domeinnaam die nog beschikbaar is voor registratie of aankoop, vertellen we je meer over de eigenschappen van een goede domeinnaam.

Beginnen doen we met het onderscheid tussen een merkgerichte en beschrijvende domeinnaam.

Merkgericht of een beschrijvende domeinnaam?

Heel wat ondernemers leggen hun merknaam vast als domeinnaam. De kans dat die (verzonnen) naam al geregistreerd is als domeinnaam, is een heel stuk kleiner. Daarnaast breng je met een merkgerichte domeinnaam die merknaam ook wat extra onder de aandacht.

Een beschrijvende domeinnaam duidt dan weer een activiteit of product aan. Dat is handig, want je vertelt meteen wat internetgebruikers op je website kunnen verwachten, vooraleer ze die bezoeken. Nog een voordeel van zo’n beschrijvende domeinnaam, is dat die je een beetje kan helpen bij je ranking in zoekmachines. Je verwerkt namelijk woorden in je domeinnaam die mensen ook invoeren in Google en andere zoekmachines.

Meerdere domeinnamen

Zowel een merkgerichte als een beschrijvende domeinnaam heeft zijn voordeel. Is de keuze voor de ene nu beter dan de andere?

Een duidelijke, beschrijvende domeinnaam kan ervoor zorgen dat mensen op korte termijn sneller kennismaken met jouw activiteiten. Een merkgerichte naam is vaak een werk van langere adem.

Dus waarom niet inzetten op beide types? Een domeinnaam zoals ‘bouwspecialist.be’ laat internetgebruikers meteen weten wie jij bent. De naam van je organisatie of merk kan je daarnaast registreren, om naamsbekendheid te creĆ«ren op langere termijn.

Met dank aan nomeo voor deze bijdrage.

LAAT EEN REACTIE ACHTER