Een goede domeinnaam en 8 andere tips om meer online vertrouwen uit te stralen

0
49
goede domeinnaam kopen

Foto : STOCKUNLIMITED
Bezoekers die je website niet vertrouwen, gaan niet bij je kopen. Vaak bepalen ze in enkele ogenblikken of ze een website of webshop betrouwbaar vinden.

Hoe creëer je nu een professionele, betrouwbare indruk met je bedrijfswebsite? We sommen 9 tips op meer vertrouwen uit te stralen op het web.

1. Kies een goede domeinnaam

Je domeinnaam is het eerste wat (mogelijke) bezoekers zien. Niet alleen de eigenlijke naam, maar ook de extensie kies je best weloverwogen.

Belgische internetgebruikers associëren .be meteen met betrouwbaarheid. Een kwaliteit die meteen afstraalt op je website wanneer je voor een .be-domeinnaam kiest.

Waar kan je verder nog op letten? Een duidelijke en logisch opgebouwde domeinnaam maakt bezoekers meteen duidelijk waar het over gaat. Lange, complexe domeinnamen schrikken snel af.

2. Ga voor een professioneel e-mailadres

Eens je een domeinnaam hebt geregistreerd, kan je ook e-mailadressen aanmaken die eindigen op je domeinnaam. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen een stuk meer vertrouwen hebben in een e-mailadres op basis van een domeinnaam, dan in generieke e-mailadressen zoals @hotmail.com.

Professioneel e-mailen is meteen een goede reden om zo snel mogelijk je domeinnaam vast te leggen.

3. Website boven sociale media

Sociale media zijn belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten en met klanten of volgens te communiceren. Maar dat betekent niet dat je zonder een bedrijfswebsite kan.

Hoewel het erg gemakkelijk is om bijvoorbeeld een Facebookpagina te lanceren, krijg je veel minder controle over wie je berichten te zien krijgt en hoe je die opmaakt. Facebook en andere sociale netwerken bepalen, via een algoritme, zelf wie welke posts te zien krijgt en wat daarmee gebeurt.

Verder doen socialmediapagina’s het ook minder goed in zoekmachines dan een website. Zet je alleen in op sociale media, dan bereik je eigenlijk veel minder nieuwe mensen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je sociale media links moet laten liggen. Het is belangrijk om een goede mix te creëren, om via verschillende wegen online bereikbaar te zijn voor (potentiële) klanten.

4. Een beveiligde verbinding

Een https-verbinding beveiligt de overdracht van persoonlijke informatie van je bezoekers en klanten. Het gaat dan niet alleen over een naam, maar ook over wachtwoorden of betaalgegevens.

Zo’n beveiligde verbinding is dus onmisbaar voor je bedrijfswebsite. Steeds meer internetgebruikers worden zich bewust van het belang ervan. Google en andere zoekmachines spannen zich ook al jaren in om van het gebruik van https een standaard te maken.

5. Geef contactgegevens een prominente plaats

Laat bezoekers op je website duidelijk zien hoe ze je kunnen contacteren en waar ze je kunnen vinden. Je kan belangrijke contactinformatie op elke pagina toevoegen in bijvoorbeeld de footer van je website, waar mensen dergelijke informatie ook verwachten.

6. Een “over ons” pagina

Wandel je een winkel binnen, dan zie je meteen verkopers. Waarom zou je niet hetzelfde doen op je website? Gebruik de “over ons” pagina om je organisatie en medewerkers voor te stellen. Dat maakt je website meteen veel persoonlijker én geeft je organisatie een gezicht.

7. Reviews en testimonials

Mensen hechten veel belangrijk aan reviews van bestaande klanten. Daarom raden we je aan om reviews en testimonials een plaats op je website te geven. Helemaal ideaal zijn klantreacties met volledige naam en een foto van de klant. Vervang die in ieder geval niet door valse namen en stockfoto’s. Dat verkleint het vertrouwen in je website.

8. Toon kwaliteitslabels en logo’s

Labels van betrouwbare organisaties, zoals BeCommerce, zorgen ervoor dat mensen je website of webshop veel sneller als betrouwbaar inschatten.

Hetzelfde geldt voor logo’s. Laat je bedrijfslogo op elke pagina terugkomen en voeg ook de logo’s van partners toe waarmee je samenwerkt. Dat kan gaan over de betaalmogelijkheden die je aanbiedt of klanten waarmee je erg nauw samenwerkt.

9. Verzorg het design van je website

Vertrouwen ontstaat ook op gevoelsbasis. En daar is het design van je website verantwoordelijk voor. Een slordige bedrijfswebsite komt weinig professioneel over.

Je hoeft natuurlijk geen peperdure website te laten maken. Zorg ervoor dat het ontwerp van je website modern is en over consequent. Consequent betekent dat je overal dezelfde lettertypes, kleuren en basic lay-out gebruikt.

Let ten slotte ook op spelfouten in je teksten. Het laatste dat je wil, is dat mensen je website verlaten omdat ze een grammaticale fout ontdekken op je home-pagina.

Met dank aan nomeo voor deze bijdrage.

LAAT EEN REACTIE ACHTER