Wat is CRM?

0
79

moeilijke-vragen-logo

CRM – CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT

Het is een moderne vorm van klantenbeheer. Noodzakelijk voor de moderne onderneming en KMO.

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een uitwerking die alle interacties en contacten tussen een een bedrijf en haar klanten in een centrale databank stockeert. Bestellingen, terugzending, wederkerend bestellingen, contactinformatie, aanspreekpersonen, enz… Hierdoor verzamel je als bedrijf een pak nuttige klantinformatie.

Het concept circuleert in de bedrijfsgangen onder verschillende namen zoals CRM solution, CRM oplossingen, een CRM pakket, CRM package, CRM systeem, C.R.M. system. Dankzij CRM software kan je een pak data verzamelen. En alles van jouw klant tot in detail opvolgen. Het is eigenlijk een must om als bedrijf tegemoet te komen aan de alsmaar mondigere klant. En uw relatie met deze klant te onderhouden.

WAAROM ZOU IK EEN CRM GEBRUIKEN ALS KMO EN ONDERNEMER?

  • om uw klant beter te begrijpen
  • voor het optimaliseren van de relatie met uw klant
  • om te kunnen voorspellen waar uw klant behoefte zou kunnen aan hebben
  • om zo ook uw klant zeer gepersonaliseerd te kunnen benaderen en tegemoet te komen
  • om bij grotere klanten of veranderlijke trends uw stock tijdig aan te passen

Naast het opslaan van klanten- en contactgegevens wordt de CRM-oplossing dus ook gebruikt voor :

  • verzenden van gepersonaliseerde nieuwsbrieven
  • analyseren van koopgedrag en retourgedrag klanten
  • herkennen van trends
  • varia marketing mogelijkheden naargelang de opties van het CRM software pakket

Kortom, de tijd van een klantenfiche kunnen we nog eens gaan bekijken in het museum.

Voorbeeld van mogelijke uitwerking door CRM software :

Een e-mail responssysteem binnen een CRM zet een e-mail van een klant automatisch om in een ‘case’. De software geeft meteen de klant een automatisch antwoord en kent de klant een referentienummer toe voor verdere communicatie.

De klant is tevreden met de snelle respons en het bedrijf kan nu de case verwerken. En kan ook op elk moment de opvolging, al dan niet automatisch, rapporteren naar de klant.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER