Heb jij al een moderne data manager?

0
53
data manager

Foto : Stockunlimited

 
De data manager. Of in Amerikaanse termen “Data Officer”. Een must voor elke moderne KMO die wil meedoen aan een digitale transformatie.

 

Heb jij als KMO al een moderne data manager?

Nieuw is het niet, een data manager. Maar hij heeft wel een nieuw jasje gekregen. En moet ook een digitale transformatie ondergaan.

Waar voorheen de data manager bezig was met het samenstellen van een optimale database voor het bedrijf, moet hij nu wat meer met de data op zich doen. In grote bedrijven heb je al verschillende data managers. De ene doet het puur softwarematige en beheert de nodige applicaties om datacollectie te doen uit bestelgegevens, facturatiegegevens, klantgegevens en productgegevens. De ander data manager in het team gaat dan met deze data een analyse maken om de toekomstvisie van het bedrijf samen te stellen. Dan gaat er nog eentje diezelfde data gebruiken om het stock- en personeelsbeheer te optimaliseren. En dan mag de laatste aan de slag om de websites aan te passen op de voorbije bestelgegevens.

Heb ik als KMO een Data manager nodig?

Uiteraard is het voor een multinational al wat eenvoudiger binnen het budget om zo enkele data specialisten binnen te halen. Maar als KMO is het personeelsbudget al zeker wat strakker. Wat niet wil zeggen dat je daarom geen digitale switch kan doen.

Binnen het bedrijf vind je altijd mensen die wat alerter zijn voor trends, klanten en hun bestelgedrag.

Als KMO wil je tevreden klanten en vooral … verkopen en winst maken.
Een data manager, of iemand die binnen jouw KMO zich wat meer toespitst op de data (die voor het grijpen ligt) kan een enorme meerwaarde zijn voor uw KMO.

Wat kan een data officer voor mijn KMO doen?

De dagen zijn zo om. Bestellingen, leveringen, retours, een klant kwijt, een nieuwe klant.

Zonder dat je het beseft verkrijg je een pak data waar vele bedrijven gewoon niks mee doen. Als je hier nu eentje binnen het bedrijf een extra taakje geeft, mits een mooi extraatje, kan je nog een pak extra omzet binnenhalen.

Bij elke analyse kan je een serie vragen proberen beantwoord krijgen. Waaruit je dan weer leert en de bedrijfsstrategie aanpast. Of de website als je ook online verkoopt.

Voorbeeldvragen bij online verkoop :

  1. waarom haken potentiële klanten net op het einde van de bestelling af?
  2. welke producten trekken net nieuwe klanten? En welke genereren trouwe klanten?
  3. krijgen we meer en meer bestellingen uit het buitenland?
  4. waarom krijgen we zoveel producten terug?
  5. waarom krijgen we zoveel boze e-mails van ontevreden klanten?

Antwoorden hierop zouden kunnen zijn :

– omdat er te weinig betalingsmogelijkheden zijn op uw website
– die van een Belgische fabrikant zijn
– omdat we goed scoren met bepaalde trefwoorden in Google die ook veel gebruikt worden door vb. Nederlanders.
– omdat de foto’s op de website niet duidelijk genoeg zijn
– omdat uw contactgegevens op de website onduidelijk zijn of moeilijk te vinden. Frustratie ten top.

Ik heb geen data manager nodig

Je kan uiteraard zeggen : dit is toch al een standaard taak die al altijd bestaan heeft binnen een bedrijf?

Niks is minder waar. De complexiteit om varia data te combineren en zo te analyseren is een specialiteit op zich geworden. Sommige personen hebben die gave, of de tools. En sommigen absoluut niet ondanks een toppertje van een IT- of managementsdiploma. Het zal dus meer en meer noodzakelijk worden om binnen het bedrijf één of meerdere personen actief met data te laten omgaan. Personen die er ook objectief de juiste conclusies kunnen uit trekken. En daar zal menig manager soms ook door in vraag gesteld worden. Durven zij het aan?

Data objectief laten analyseren op een diepgaander niveau. U zal verrast zijn welke zakelijke opportuniteiten hier kunnen opduiken.

Wat is het grote voordeel van een data manager in mijn KMO?

Het grootste voordeel is dat u veel sneller zal kunnen inspelen op trends, klantenbehoeftes en interne moeilijkheden.

U kan veel sneller uw bedrijfs- en verkoopstrategie aanpassen en zo klantenverlies en omzetverlies minimaliseren. Als kers op de taart kan het leiden tot een behoorlijke omzetstijging.

Tijd dus om een noodzakelijke digitale switch te doen en op zoek te gaan naar een “data wizard”  binnen jouw KMO.

Heeft u al een data manager?

LAAT EEN REACTIE ACHTER