Wat is Adwords? Online adverteren en meer.

0
57

moeilijke-vragen-logo

Google Adwords is een service en specifiek advertentieprogramma van zoekmachine Google.

Google Adwords en adverteren

Je kunt daarmee, via zoekwoorden, adverteren tussen en naast de zoekresultaten van Google.

De bezoeker in Google zoekt via zoekwoorden bepaalde informatie of een product. Jij kan als adverteerder bepalen voor welke ingegeven zoekwoorden jij graag jouw advertentie zou laten zien naast de normale zoekresultaten. Jij bepaalt wat het je waard is om telkens weer te verschijnen tussen de resultaten.

Dit doe je via Adwords. Uiteraard zijn er concurrenten die ook willen adverteren via Adwords en daarom hanteert Google een soort biedingsprincipe. Wie het meest biedt zal als eerste verschijnen. Je kan ook bepalen wanneer advertenties dienen te verschijnen, binnen een bepaalde regio of op bepaalde tijdstippen en dagen.

Je betaalt per klik. De zogenaamde CPC (kost per click)

Bij Google Adwords betaal je per klik op je advertentie die weergegeven zal worden in de zoekresulaten van Google bij opzoekingen door een Google-gebruiker. Iemand zoekt in Google op een bepaalde zoekterm. Naargelang jouw ingestelde bod binnen Adwords t.o.v. andere adverteerders wordt jouw advertentie aan de rechter-, boven- of onderkant van de pagina getoond.  Als de zoekende dan op jouw advertentie klikt betaal je daar een bepaald bedrag voor. Je geeft zelf in naar waar de click dan moet leiden. Jouw hoofdpagina? Jouw contactpagina?

Snel zichtbaar in de zoekmachine Google

Het voordeel van Google Adwords is dat je vrijwel meteen bovenaan in de zoekresultaten van Google kunt komen. Weliswaar als je voldoende geboden hebt. Het bespaart je tijd en een pak energie om de SEO van uw website goed te krijgen en vindbaar te worden in Google. Maar je blijft weliswaar maar zichtbaar zolang je blijft betalen en voldoende wilt bieden.
Vandaar dat een goede positionering (zonder Adwords) binnen Google heel belangrijk blijft. Een goede domeinnaam kan hier zeker bij helpen!

Meerdere zoekwoorden in Adwords

Je kan, mits behoorlijk te investeren in prijs per click, veel bezoekers naar jouw krijgen. En via meerdere zoekwoorden bezoekers naar jouw website krijgen. Het ene zoekwoord is duurder dan het andere. Vandaar ook dat domeinnamen met goed zoekwoorden duurder zijn.

Adwords is een tool met immense mogelijkheden

Waar je dus ook veel leergeld soms ook zal voor betalen.

Enkele tips :

– bepaal altijd een maximumbudget per dag. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen.

– bepaal altijd een maximum bod per click. Wij raden, uit eigen ervaring, af om Google zelf te laten “optimaliseren”

– gebruik ook eens typefouten als zoekwoorden. Pak goedkoper om toch bezoekers naar jouw website te krijgen. En test meerdere zoekwoorden uit.

– Na een tijd zie je binnen jouw Adwords campagne een score naast elk trefwoord waarop je adverteert. Kijk de score na en adverteer niet meer verder op zoekwoorden die minder dan 6/10 krijgen. Want dat zijn heel dure. Omdat Google die als niet relevant ziet voor jouw website. Google wil zijn bezoekers snel relevante info laten vinden.

investeer in een domeinnaam met een goed trefwoord. Het is een eenmalige investering. Het kan u veel Adwords campagnes besparen en is blijvend. Het effect van uw Adwords stopt zodra je de Adwords campagne stopt (lees : niet meer investeert). Een goede domeinnaam kan je soms later met winst verkopen!

Adwords kan de vindbaarheid online behoorlijk bevorderen. En kan de omzet verhogen. Maar laat het niet het enige zijn om jouw vindbaarheid op te krikken. Een goede SEO, een goede domeinnaam. Er zijn nog mogelijkheden.

Als ze je maar weten te vinden 🙂

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER